Ikea släpper sensorer för smarta hemmet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doskii:

Åh äntligen! Har så länge hatat faktumet att alla kör knappcellbatterier. Tänkte t.om. lödda fast en batterihållare till mina sensorer ett par gånger. Förstår verkligen inte hur tillverkarna tänkte när de designade smart hem produkter utan stöd för uppladdningsbara AA/AAA batterier.

Formfaktor. Som det ser ut så ser dörrsensorenra rätt stora ut jämfört med andra dörrsensorer jag sett. Många enheter vill man hålla ner tjockheten på. t.ex. så ser nya rörelse sensorn ut att bli rätt tjonky jämfört med den förra. Även om de inte är jättestora. Liksom dörrsensorn ser 80% av hela produkten vara batteri och sen sticker magnetsensorn ut på ena sidan och antennen på andra och ändå är den rätt stor.

Men som konsument är det rätt störande med cr2032 eller 2450 batterier för man har inte alltd det hemma.
Sen historiskt har batteritiden varit ganska kass vilket inte hjälper när det är knappcell.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doskii:

Åh äntligen! Har så länge hatat faktumet att alla kör knappcellbatterier. Tänkte t.om. lödda fast en batterihållare till mina sensorer ett par gånger. Förstår verkligen inte hur tillverkarna tänkte när de designade smart hem produkter utan stöd för uppladdningsbara AA/AAA batterier.

Ingen mening med uppladdningsbara i sensorer. Dom drar så lite ström så självurladdningen på laddbara batterier är högre

Permalänk

Har sensorn bredare omfång än Philips Hue varianten???
Jag har en sensor i hallen men blir galen på att inte kunna ställa den på det sättet jag vill så den fångar upp rörelse när jag kommer hem & går i andra delen av hallen

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Ingen mening med uppladdningsbara i sensorer. Dom drar så lite ström så självurladdningen på laddbara batterier är högre

Beror på. Så kass batteritid varit på bara 1-3år så är laddbara trevligt.
Men nu nör vi kanske får iaf 6-8 så börjar självurladdning spela roll. Får se om de väljer en litium cell

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Beror på. Så kass batteritid varit på bara 1-3år så är laddbara trevligt.
Men nu nör vi kanske får iaf 6-8 så börjar självurladdning spela roll. Får se om de väljer en litium cell

Är 1-3 år kass batteritid???

Permalänk
Medlem

https://www.ikea.com/se/sv/p/ladda-laddningsbart-batteri-hr03...

4 stycken AAA Ni-MH-batterier kostar 59 kr, dvs 15 kr/st. Vanliga engångsbatterier kostar typ 3 kr/st. Man behöver ladda 5 gånger då för att det ska löna sig. Med 1 års batteritid kanske det skulle löna sig att ladda, med med 3 år känns det osannolikt att man har kvar sensorn 15 år senare när man når "break even". Plus att det laddningsbara batteriet säkert kan ha dött ändå i det fallet, eller har avsevärt lägre kapacitet så man får ladda det stup i kvarten.

Jag har alltid vanliga AAA, AA, och CR2032 liggandes hemma eftersom de går åt såpass många av, så "att man inte har några batterier hemma" är ytterst sällan ett argument för att använda laddningsbara för mig. Känns mycket smidigare att bara ploppa i ett nytt engångsbatteri än att hålla på med laddning. Det enda jag kan komma på som jag använder Ni-MH till är en kamerablixt. De flesta av mina batteridrivna saker som drar mycket ström använder LiIon/LiPo, oftast med proprietärt eller inbyggt batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Är 1-3 år kass batteritid???

Skulle jag säga. 30 batteriprodukter med batteritid på 3 år är alltså ett batteribyte i månaden, varje månad. Hade blivit galen. Haft mina plejd WPH i snart 4 år snart på väggen, när jag flyttade en nyligen så hade den 3.2V på sig....så typ 1/3 till tomt. Används varje dag. Så claimed 15 år kan jag nog nå.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doskii:

Åh äntligen! Har så länge hatat faktumet att alla kör knappcellbatterier. Tänkte t.om. lödda fast en batterihållare till mina sensorer ett par gånger. Förstår verkligen inte hur tillverkarna tänkte när de designade smart hem produkter utan stöd för uppladdningsbara AA/AAA batterier.

Ikea verkar ha insett detta på sistone och äntligen börjat med AAA batterier, Styrbar/Rodret knapparna e.x

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Ingen mening med uppladdningsbara i sensorer. Dom drar så lite ström så självurladdningen på laddbara batterier är högre

Kanske litegrann. Enligt Wikipedia är själv urladdningen av lithium-ion ca 2-3% per månad så det skulle fortfarande hålla sig i 2,8-4,2 år om man räknar bort förbrukningen. Har däremot haft uppladdningsbara batterier (IKEAs billiga 500mhA AAA) i mer än 5 år i fjärrkontroller utan att ladda dem och de fungerar fortfarande utan problem så jag vet inte.

Nuvarande IKEA rörelsesensorer (i min erfarenhet) håller sig i lite över ett år med batterierna från fabriken och ännu mindre med IKEA PLATTBOJ så oavsett är det en förbättring. Mina Aqara sensorer håller sig ca 2-3 år på en CR2450 (från fabriken) så där skulle det vara liknande.

Oavsett laddar jag hellre uppladdningsbara batterier än att behöva köpa nya CR2034/2450 hela tiden som jag gör nu. Sen kan man alltid göra valet att använda vanliga AA(A) istället som då kan hålla sig åtminstone 5 år innan de blir dåligt om man räknar bort förbrukningen såklart (enligt Wiki) och går att köpa överallt.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Ikea verkar ha insett detta på sistone och äntligen börjat med AAA batterier, Styrbar/Rodret knapparna e.x

Jadu, visste inte RODRET fanns. Låter betydligt bättre i så fall än mina TRÅDFRI dimmers (de små med bara på/av) som de verkar ha slutat sälja nu. Dock inte lika fina för att vara ärligt.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doskii:

Kanske litegrann. Enligt Wikipedia är själv urladdningen av lithium-ion ca 2-3% per månad så det skulle fortfarande hålla sig i 2,8-4,2 år om man räknar bort förbrukningen. Har däremot haft uppladdningsbara batterier (IKEAs billiga 500mhA AAA) i mer än 5 år i fjärrkontroller utan att ladda dem och de fungerar fortfarande utan problem så jag vet inte.

Nuvarande IKEA rörelsesensorer (i min erfarenhet) håller sig i lite över ett år med batterierna från fabriken och ännu mindre med IKEA PLATTBOJ så oavsett är det en förbättring. Mina Aqara sensorer håller sig ca 2-3 år på en CR2450 (från fabriken) så där skulle det vara liknande.

Oavsett laddar jag hellre uppladdningsbara batterier än att behöva köpa nya CR2034/2450 hela tiden som jag gör nu. Sen kan man alltid göra valet att använda vanliga AA(A) istället som då kan hålla sig åtminstone 5 år innan de blir dåligt om man räknar bort förbrukningen såklart (enligt Wiki) och går att köpa överallt.

En bra AA cell ska hålla 15+ år. Energizer L91 litum bara som exempel för de har datablad som är lätta att hitta ska ha shelf life på 25 år mot deras alkaline som är typ 5-10 och nimh som är typ 3-5....men nimh är iaf laddbara

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doskii:

Jadu, visste inte RODRET fanns. Låter betydligt bättre i så fall än mina TRÅDFRI dimmers (de små med bara på/av) som de verkar ha slutat sälja nu. Dock inte lika fina för att vara ärligt.

Japp, slängde mig över och bytte ut samtliga mina Trådfri dimmers mot Rodret så fort dom kom ut i mitt lokala (nåja) Ikeavaruhus. Formligen avskyr knappbatterier som Ikea har kört med, och andra som Hue osv envisas med fortfarande.

Jag är helt för funktion över form personligen, så utseendet stör jag mig inte det minsta på.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Anaii:

Ikeas gamla rörelsesensor är riktigt dålig. Det är den enda Zigbee produkt som jag hittills testat som jag inte lyckas lägga till i HA och få konsekvent resultat med.

Underligt. Har haft 2 st gen 1 sedan 2017 och 2st gen 2 sedan 2-3 år och inte haft problem med någon av dem, annat än att knappcellerna gör att man måste byta efter runt 1 år. Sitter på ställen där de används många gånger varje dag.

Anslutna till IKEA:s eget system.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro